Літературне читання

           
 14 грудня
"Козета"(Уривок із роману "Знедолені")                   
Віктор Гюго, переклад із французької Миколи Іванова
    Розповідь про автора

— Віктор Гюго — відомий французький письменник. Народився він у місті Безансоні в сім’ї офіцера французької армії.

Життєвий шлях Віктора Гюго припав на все XIX століття. Його душа як чутливий камертон озивалася на всі неординарні події цієї великої епохи. Він був пророком своєї країни, лицарем Франції. Але Віктор Гюго і громадянин світу. Адже це він був головою Першого міжнародного з’їзду друзів миру в Парижі, на якому проголосив ідею миру в усьому світі.

Один із біографів називав Віктора Гюго «генієм боротьби». Інший цілком обґрунтовано вважав довгий вік письменника суцільними роками невсипущої праці. І обидва мали рацію, бо тільки боротьба і праця є найвищим виявом справжнього генія. Написане Віктором Гюго не вмістиш у сто об’єднаних томів. Кожен його твір — прозовий, поетичний, драматичний — це гімн добру й справедливості, слово на захист знедолених. «Знедолені» — так і називається один його грандіозних романів, у якому автор із любов’ю та співчуттям зображує тяжке життя простих людей. Історія маленької Козетти — це уривок із цього роману.        Ви прочитали казку. Якщо вам вдасться дати  відповіді на запитання, значить ви гарно підготовлені до наступного уроку.

— Чи сподобалась вам казка?

— Якою ви уявили Козетта?

— Про що свідчить її зовнішній вигляд?

— Що бентежило дівчинку?

— Поміркуйте, чому пані Тенардьє не пожаліла Козетту і примусила йти по воду. Як вона до неї ставилася?

— Як люди називали дівчинку? Чому саме так?

— Чому Козетта боялася більше пані Тенардьє, ніж страхіття ночі? Доведіть свою думку словами з тексту.

— Знайдіть опис лісу. Як він підкреслює стан душі дівчинки?

— Охарактеризуйте власників корчми (пана та пані Тенардьє).

— Поміркуйте, чому життя Козетти було таким тяжким.

— Які думки викликав у вас цей твір?

— Перекажіть уривок з твору від імені Козетти.

       

 9 листопада
Сьогодні ви опрацювали нову казку, настав час перевірити свої знання. До вашої уваги тест.Бажаю успіхів!
 1. Автор казки "Війна між Псом і Вовком" 
          а) Тарас Шевченко   б) Іван Франко  
          в) Леся Українка   г) Марко Вовчок.
   2. Цей твір за жанром : 
          а) казка   б) повість   в) байка  г) притча.
   3. Вислів "всипати бобу" означає:
          а)пожурити  б) насварити   в) побити  г) обізвати
    4. Яку команду зібрав Бровко?
         а) Кіт, Качур, Миша      б) Кіт, Гусак, Качур  в) Гусак, Качур, Сокіл
    5.За словами ведмедя попереду їх ворогів йшов:
         а) барабанщикк    б) лицар    в) стрілець з рушницею
    6. Що побачив кіт серед листя?
       а)хвіст лисиці    б) хвіст вовка    в) хвіст кабана  г) хвіст миші               
                                                   4 листопада
                       Тарас Шевченко 
https://www.youtube.com/watch?v=TdsQFs_8vfk

                                3 листопада
                             Доброго дня, дорогі учні!
Продовжуємо вивчати творчість 
Тараса Григоровича Шевченка.
До вашої уваги вірш "І досі сниться..."
Перегляньте відео.
Видео по запросу "читання вірша і досі сниться"

+

         
                                   2 листопада
                           Доброго дня, дорогі учні!
Пригадайте оповідання"Дід і малий Тарас" Володимира Барагура. До вашої уваги тестові запитання на закріплення!
1.Голвний герой оповідання В.Барагура "Дід і малий Тарас"є:
а)малий Тарас  б) старий дідусь в) гайдамаки
2. "Дід і малий Тарас" за жанром є:
а)казка  б) вірш   в) оповідання
3.Скільки разів чув Тарас дідові оповідання?
а) один  б) два)  в) десять   г) безліч
4.Про що розповідав дід Тарасові?
а) про славні походи козаків    б)про Богдана Хмельницького
в) про Гонту й Залізняка   г)про невольників   д)про своє дитинство
5.Звідки дідусь все це знав?
а) дізнався від свого батька  б) сам вигадав  в) у гайдамаках був   г) чув від старих людей
6.Чому дідусь пошкандибав у хату?
а) бо втомився   б) бо вечеряти кликали    в) бо треба було допомогти матері
                                 г) бо сусіди давно розійшлися
7. Маленький Тарас дуже уважно слухав розповіді діда. Обери  та підкресли сполучення слів, що показують, які почуття виникали в малого хлопця під час слухання дідусевих оповідей.

Серце жаль стискав       Несила дослухати до кінця

Запалювалися вогником його очі         Сяяло радощами личко
Жах полонив розум                   Грдощі розпирали груди
8. Автор тексту не говорить про дідуся Тараса, що він був добрий, любив свого внука, його любили й шанували всі люди в селі… А ми чомусь думаємо саме так. Як ти гадаєш, чому? 
а) Дідусь любить свого онука, бо старі люди завжди люблять дітей
б) Любов дідуся видно у тому, як він лагідно усміхається до онука, гладить його по голові і говорить з ним
 в) Шанували дідуся тому, що старість треба шанувати
 г) Любов і пошану людей до дідуся не показано у тексті
 д) Пошану до дідуся видно з того,що сусіди приходять послухати оповідання старого, адже він багато бачив і тепер про це розповідає
9.Дізнайся, хто такі Гонта і Залізняк. Чим вони займалися?
а) були козаками, виступали проти кріпацтва
б) були гетьманами, організували школи для бідних
в) були гайдамаками, боролися з турками

10.Хто автор тексту "Дід і малий Тарас"?

а) Микола Палієнко   б) Володимир Барагура   в)Тарас Шевченко



  8 травня
"Як Незнайко складав вірші" М.Носов
Самостійна робота
1. Виконай дії і запиши імена героїв казки.
Ква +с - ас + іти + к =...
По +спа - а + ішак - к + йко =...
Парк - арк + іля - я + юлька = ...
Небо - бо + знак - к + й + ко=...
Зима -има +наші - ші +йко =...

2. Як складали вірші герої казки? Вкажи стрілками групи дієслів, що стосується дій кожного героя.
                      Став, склав, схилив, почав, підняв, думав,
Незнайко     узявся, опустив, думати, ходити, бубоніти.


Квітик        Прийшов, взявся, складати, ходив, дивився, брався, бурмотів, сказав.
3. Яке справжнє ім'я Квітика?
4. З яким проханням звернувся до Квітика Незнайко?
5. Як Квітик пояснив, що таке рима? Випишіть з тексту.
6. Поміркуйте, чи був Квітик справжнім поетом. Поясніть свою думку.


24 квітня
                          Доброго дня, дорогі учні! 
          Сьогодні пропоную виконати самостійну роботу з теми " Гуси- лебеді летять" М. Стельмаха

1. Чи є автобіографічним твір "Гуси- лебеді летять"?       Довебіть свою думку.
2. У яку пору року відбувалися описані події?
3.  Між ким відбувається розмова?
4.  Чому дід сказав, що лебеді принесли весну і життя?
5. Як дідусь пояснив онукові, куди летять лебеді?
6. Як би ви проілюстрували це оповідання?

21 квітня
    Дорогі учні! Сьогодні до вашої уваги уривок з повісті "Гуси-лебеді лет ять" Михайла Стельмаха
   Цей твір є автобіографічним, оскільки події, змальовані у ньому, взяті автором із власного життя, а образи списані із близьких йому людей.  
    Народився Михайло Панасович Стельмах в селі Дяківці на Вінниччині. З дитячих років запали в душу хлопчика народні пісні, казки, думи, легенди. А ще полюбив маленький Михайлик книжку. Найбільше його захоплювали "Кобзар" Тараса Шевченка і "Тарас Бульба" Миколи Гоголя. У школу хлопчика прийняли одразу  в другий клас, бо той вмів уже писати й читати. У своїй повісті "Гуси-лебеді летять" письменник згадує, що в той час на всю родину були одні чоботи, тому часто взимку батько носив Михайлика до школи на руках, загорнувши його у якусь теплу одежину.
  Велика тяга до знань допомогли Михайлу Стельмаху стати учителем, а згодом і письменником. 



13 квітня 
  Дорогі учні! Ви закінчили роботу на  розділом "Із скарбниці казкарів світу" Сподіваюся, що ви отримали задоволення зустрівши улюблених героїв казок. Пропоную обрати 12 запитань, які є на сторінці підручника( 158), дати на  них відповіді. Бажаю успіху!







Виконайте роботу та надішліть мені до п'ятниці.
 Про Карлсона, що живе на даху. Астрід Ліндгрен
1. Малюкові було...
   а) п'ять років;
   б) сім років;
   в) вісім років.

2. Поясни значення слів.
 Лантух -_______________
Забриніли -_____________

3. Добери дієслова за текстом казки й утвори словосполучення.
Фіранки-___________________
Зірки-______________________
Хвацько-___________________
Полум'я-___________________
Машина-___________________
Сльози-____________________
Моторчик-_________________

4. Встав пропущені слова.
 Карлсон пообіцяв Малюкові дати одну із __________
своїх машин.
 Карлсон називав себе найкращим_______, __________,
___________.





7 квітня
Творчий і життєвий шлях Астрід Ліндгрен
https://www.slideshare.net/ninabondarchuk/ss-44431948
«Шведська чарівниця»
(Астрід Ліндгрен)
Вона розфарбувала трагічне ХХ
століття у веселкові кольори
своїх казок 
Моє щасливе дитинство
Астрід Ерікссон народилася 14
листопада 1907 року в південній
Швеції, в невеличкому містечку
Віммерб... 





Шведська письменниця Астрід Анна Емілія
Ліндгрен написала багато художніх творів для дітей
і про дітей, у яких тісно переп...

Астрід Ліндгрен "Про Карлсона, що живе на даху" 
Сьогодні пропоную знайомство з прекрасною казкою...  


 6 квітня
Пригоди Піноккіо. Карло Коллоді
1. Встав пропущені слова.
    Дорогою до школи Піноккіо промовляв сам до себе:
" Сьогодні в школі я навчуся __________, завтра - _____,
а післязавтра - _____________."
2. Почувши звуки музики, Піноккіо...
   а) не зупиняючись, пішов до школи;
   б) повернувся додому;
   в) завернув послухати музику.
3. Продовж речення.
    Піноккіо за чотири сольдо продав_________________.
4. За текстом казки допиши порівняння.
Бідні ляльки, хлопчики й дівчатка, тремтіли, як _________.
Борода чорна, як ____________________.
Рот широкий, як_____________________.
Очі блискали, як ____________________.
Піноккіо звивався, як ________________.
Літери червоні, як___________________.
5. З'єднай стрілками слова та їх пояснення.
 Балаган -                  кричати.
 Верещати -               легка будівля для тимчасового 
                                   користування.
Глузувати -                пустун, порушник дисципліни.
Шибеник -                 насміхатися.
6. Запишіть ім'я письменника який переклав з італійської цю казку.
_________________________.





3 квітня
Весела дерев'яна лялька, яку знає весь світ

Карло Коллоді "Пригоди Піноккіо"( Переклад з італійської  Юрія Авдєєва)

     Вправа на швидкочитання і розвиток мовної догадки.

- Прочитайте загадку, подумки вставляючи пропущені букви в  кінцівки слів, у нормальному темпі пошепки. Яка відгадка?
                            До шк_ли з бук_ _рем крок_є
                            хлоп_ _ _  де_ _в'яний.
                            Потр_пляє заміс_ _  ш_ _ли
                            у те_тр ля_ _ковий.
                            Як на_ _ вається ця кни_ ка?
                            Як зо_ _ть цьог_ хлоп_ _ська?

  Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом 
Карло Коллоді
https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-karlo-kollodi-prigodi-pinokkio-1-chastina-22944.html



1квітня

Якщо тобі цікаво, попрацюй і отримай оціку.

"Шипшинка" Брати Грімм
Тест
1. Встав пропущені слова
       В королівстві жило ___________________чарівниць. У короля було тільки ________________________ золотих тарілок.

2. Чим обдарували королівну чарівниці і що їй напророчили?

                                                      Красою.
 Перша                                         Багатстом.
Друга                                            Як дійде королівна п'ятнадцяти років,
Третя                                           то вколеться веретеном і помре.
Дванадцята                                 Королівну спіткає не смерть, а тільки
                                                      глибокий столітній сон.
Тринадцята                                 Доброчесністю.

3. Король видав наказ...
       а) спалити всі веретена;
       б) виготовити ще більше веретен;
       в) закупити веретена у сусідньому королівстві.

4. Підкресли слова, які відповідають змісту казки.
      
 Сон охопив королівну, сусідів, короля, королеву, замок, придворних, челядь, 
коней, корів, псів, голубів, мух, кухаря, служницю, вогонь.

5. Королівна прокинулася  через ...
       а) пятдесят років;
       б) сто років;
       в) двісті років.

6. Продовж речення.
    Першою прокинулася ______________________, а останньою -
    _____________________.




31 березня
Брати Грімм "Шипшинка"

      Діти, відновіть слова знаменитої шведської казкарки Астрід Лінгрен,

      авторки казок про Карлсона, Пеппі Довгупанчоху. 

     Для цього з' єднайте слова колонок.

 Спочатку  було                           в книжках. 

Потім додумались, що з                                          
 слів можна скласти                   слово.  
             
 А потім - що   казки                                                        
 можна друкувати                       казки.   



Хто прочитав, молодці! 

Розповідь про казкарів.

       
 
               https://www.slideshare.net/valeriyagorshkova5/ss-17082702


https://vseosvita.ua/library/brati-grimm-prezentacia-biografia-akoba-ta-vilgelma-grimma-107259.html

Дитячі роки В сім'ї було дев'ять дітей, лише шість з яких пережили дитинство. Вони провели своє раннє дитинство в «ідеалістичній» сільській місцево...
Смерть батька Однак коли Якобу було 11 років їх батько, Філип Вільгельм помер, і сім'я переїхала в тісну квартиру. Через два роки також помер їхній...

Перші книги У 1808 р., Якоб був назначений головним бібліотекарем короля Вестфалії, а в 1812 р. брати Грімм опублікували свої перші томи казок.

Праця до останнього подиху Вільгельм помер у Берліні 16 грудня 1859 р., в той час як Яків продовжував роботу над словником, аж до його смерті в Бер...




Шевченкове слово
       За матеріалами віршів "Село! І серце одпочине...",

"І досі сниться: під горою...", "Тече вода із-за гаю..."пройдіть тест. 

В коментарях поділіться своїми враженнями.

1. Слова "сам Бог витає над селом"вжиті...

а) у переносному значенні;

б) у прямому значенні.

2. Доповни порівняння словами з вірша "Село! І серце одпочине..."

Село на нашій Україні -____________________

Стоять палати,__________________________

3.  З'єднай назви предметів та їх ознаки.

       Дід            кучеряве

      Внучка    біленька

 Мати       сивий

    Хаточка   веселая

4. Добери синоніми.

   Весело,___________________________
   Хороше,__________________________
   Розмовляє,________________________
   Хлюпочуться,_____________________
5. Добери слова, що римуються.
  Водою - __________________
  Дитя - ___________________
  Стала - __________________
6. Знайди у "Кобзарі" і допиши слова Т.Г. Шевченка.
Учітеся, ___________________
І  чужому___________________
Й свого не__________________
 Бажаю успіху!
                                          
   

Немає коментарів:

Дописати коментар